ENFJ : „Tanítók” általános jellemzése

Az ENFJ – Tanító elsődlegesen kifelé, a külvilág felé fókuszálva éli az életét. Ahol aszerint áll hozzá dolgokhoz, hogy mit érez velük kapcsolatban, vagy hogy hogyan illenek bele a személyes értékrendjébe. Másodlagosan befelé fordul, ahova az információt megérzések, ráérzések formájában fogadja be.

Az emberekre összpontosító személyek, s az emberekkel kapcsolatos lehetőségek világában élnek. Bármely más típusnál jobban értenek az emberekhez.

Megértik és törődnek az emberekkel. Különös tehetségük van ahhoz, hogy kihozzák másokból a legjobbat. A fő céljuk az életben, hogy szeretetet, támogatást és boldogságot biztosítsanak másoknak.

Mások megértésére, támogatására és bátorítására összpontosítanak. Tesznek azért, hogy az események mozgásba lendüljenek mások körül. Ebben lelik a legnagyobb személyes örömüket.

Mivel az ENFJ – Tanítók ilyen kivételes módon értenek az emberekhez, megvan az a képességük, hogy el tudják érni, hogy mások pontosan azt tegyék, amit ők akarnak. Belemásznak az emberek fejébe, és azt a reakciót érik el, amit szeretnének.

A motivációjuk általában önzetlen, de azon Tanítók, akiknek a személyisége nem éppen megfelelően fejlődik, arról ismertek, hogy az emberek feletti hatalmukat mások manipulálására használják.

Az ENFJ-k nehezen tudnak lazítani

Az ENFJ – Tanítók annyira a külvilágra összpontosítanak, hogy különösen fontos számukra, hogy némi időt egyedül töltsenek. Ez egyes tanítók számára nehéz lehet. Mert hajlamosak kemények lenni önmagukkal, és sötét gondolatok felé fordulni, amikor egyedül vannak. Éppen ezért az ENFJ-k olykor kerülik az egyedüllétet, és társas tevékenységekkel töltik meg az életüket.

Hajlamosak mások szükségleteit szem előtt tartva meghatározni az életcéljaikat és a fontossági sorrendet. S nincsenek mindig tisztában a saját szükségleteikkel. Személyiségtípusuk számára természetes, hogy hajlamosak mások szükségleteit a sajátjuk elé helyezni.

 

Fontos figyelmeztetés!

Az oldal a Myers-Briggs személyiségtípusok pontos bemutatására törekszik. Az oldalon szereplő leírások a hozzáférhető angol nyelvű leírások alapján készültek.

Azonban az fontos tudni, hogy a MBTI teszt eredményeit pszichológiai szempontból nem megbízhatóak.

  • A megalkotott személyiségtípusok nem pontosan körülhatároltak, az egyes típusok nem feltétlen különíthetők el rendesen.
  • A tesztek sem megbízhatóak, a különböző tesztek nem adnak egyértelmű besorolást, még az időben elkülönülten kitöltött azonos tesztek sem

Éppen ezért a Myers-Briggs személyiségtípus rendszer nem alkalmazható felelőssen például pályaorientációra, továbbtanulással kapcsolatos döntéshozatalra, felvételi eljárásokban vagy előmeneteli döntések meghozatalában.

 

Szükséges, hogy folyamatosan tisztában legyenek a saját szükségleteikkel, nehogy feláldozzák magukat a másokon való segítés késztetése folyamán.

Az ENFJ : Tanítók az érzéseikkel fordulnak a világ fele.

Az ENFJ – Tanítók értékrendje

Az ENFJ – Tanítók más extravertált típusoknál visszafogottabban nyílnak meg másoknak. Habár erősen hisznek a meggyőződéseikben, mégis inkább tartózkodnak tőle, hogy ezeket kifejezzék, ha ez akadályozná, hogy kihozzák másokból a legjobbat.

Leginkább az foglalkoztatja őket, hogy elősegítsék másokban a változást. Ezért gyakori, hogy mindenkivel személyre szabottan érintkeznek, amolyan kaméleon módjára, ahelyett, hogy önmagukat adnák.

Ami nem jelenti azt, hogy a Tanítóknak nincs véleményük. Nagyon is határozott értékrendjük és véleményük van, amit világosan és tömören képesek kifejezni. Ezeket a meggyőződéseiket kifejezésre juttatják, amíg nem túl személyesek.

Az ENFJ – Tanító sok tekintetben nyílt és nyitott, de leginkább arra összpontosít, hogy fogékony és támogató legyen másokkal. Amikor egy mély  meggyőződésük és valaki szükségleteinek a kielégítése kerül szembe egymással, nagy valószínűséggel a másik ember szükségleteit tartják fontosabbnak.

Esetenként elég magányosnak érezhetik magukat, még akkor is, ha emberek veszik körül őket. Az magányosság érzését súlyosbíthatja, hogy hajlamos nem felfedni a valódi lényüket, mely sok nehézségük forrása.

Az ENFJ – Tanítók társasági lénye

Az emberek imádják az ENFJ – Tanítókat. Szórakoztatóak, és ténylegesen megértik és szeretik az embereket. Jellemzően nagyon egyenesek és őszinték.

 

Lelki-egyensuly.hu

Gyakorlatias és szisztematikus önismereti munka tudatos önfejlesztőknek.

A gondolatok és érzések tudatos átformálása lépésről lépésre, mely közvetlen a célra irányul, mindenféle analízis-paralízis nélkül.

 

Általában rengeteg önbizalmat sugároznak magukból. S adottságaiknak köszönhetően sokféle dologhoz értenek. Általánosságban okosak. Tele vannak energiával, erőteljesek és lendületesek. Általában jók bármiben, ami érdekli őket.

Az ENFJ – Tanítók szeretik, ha minden rendezett körülöttük, és keményen dolgoznak, hogy rendet tartsanak, és hogy tisztázzák, ami nem egyértelmű. Hajlamosak fontoskodóan viselkedni, főleg ha az otthoni környezetükről van szó.

Az ENFJ – Tanítók a hivatásban

Munkakörnyezetben az ENFJ – Tanítók jól teljesítenek olyan pozíciókban, ahol emberekkel kell foglalkozniuk. A különös képességük, hogy megértenek másokat. S hogy pont azt mondják, amire a másiknak szüksége van ahhoz, hogy boldog legyen. Ez született tanácsadókká teszi őket.

Szeretnek a figyelem középpontjában lenni. S nagyon jól szerepelnek olyan helyzetekben, ahol inspirálhatnak és vezethetnek másokat, mint például a tanítás.

Nem szeretnek személytelen érveléssel foglalkozni. Nem értik és nem tartják sokra az előnyeit. S kényelmetlenül érzik magukat olyan helyzetekben, ahol logikával és tényekkel kénytelenek foglalkozni, anélkül, hogy azoknak bármi köze lenne bármilyen emberi tényezőhöz.

Az emberekkel kapcsolatos lehetőségek világában élve jobban élvezik a tervezgetést, mint a tetteket. A jövő lehetőségeitől izgatottak lesznek, de könnyen elunják magukat és nyughatatlanná válnak a jelentől.

Az ENFJ – Tanítóknak különleges érzékük van az emberekhez, és alapvetően akkor boldogok, amikor ezt arra használhatják, hogy segíthessenek másokon. Akkor a legelégedettebbek, amikor másokat szolgálhatnak.

Az emberiség iránti őszinte érdeklődésük, és az emberekkel kapcsolatos, kivételes intuitív megérzéseik folytán képesek a legvisszahúzódóbb egyéneket is előcsalogatni a csigaházukból.

Erősen igénylik a szoros, bensőséges kapcsolatokat. S rengeteg energiát képesek arra fordítani, hogy ilyen kapcsolatokat teremtsenek és fenntartsanak. Nagyon hűségesek és megbízhatóak egy ilyen kapcsolatban.

Az ENFJ kihívásai

Annak az ENFJ – Tanítónak, akinek nem fejlődött ki rendesen az Érző oldala, nehézségei adódhatnak, ha jó döntést akar hozni, és nagy mértékben másokra támaszkodik a döntéshozás folyamatában. Ha az Intuíciója nem fejlődött ki megfelelően, akkor előfordulhat, hogy nem látja a lehetőségeket.

S elhamarkodottan ítél meg dolgokat valamilyen elfogadott értékrend vagy társadalmi norma alapján, anélkül, hogy tisztában lenne az adott helyzettel.

Egy Tanító, aki nem találta meg a helyét a világban, valószínűleg elképesztően érzékeny a kritikára, és hajlamos a túlzott aggodalomra és a bűntudatra. Továbbá nem ritkán manipulatív, és irányítani akar másokat.

Általánosságban a legtöbb ENFJ – Tanítók elbűvölő, kedves, szívélyes, kreatív és sokoldalú egyének gazdagon fejlett meglátásokkal arról, hogy mi motivál más embereket. Ezen különleges képességük, mellyel meglátják a másokban rejlő lehetőségeket, az őszinte vágyukkal együtt, hogy segítsenek másoknak, igazán értékes egyénekké teszi őket.

Annyira önzetlen és gondoskodó, hogy fontos észben tartania, hogy a saját szükségletei épp olyan fontosak, mint másokéi.

Az ENFJ – Tanítók az emberiség jóakaratú “tanítói”. Félelmetes karizmájuk van, ami sokakat a gondoskodó gyámságuk vagy a nagy rendszerük felé fordít. Sok ENFJ – Tanítónak félelmetes a befolyásoló ereje, ami a fenomenális interperszonális készségükön és az egyedülálló eladási képességükön alapszik. De általában nem manipulációnak szánják.

Hisznek az álmaikban, valamint segítőnek és támogatónak látják önmagukat, ami általában igaz is. A teljes képet látják, s arra is koncentrálnak. Némelyikük hihetetlen számú feladattal vagy projekttel képes zsonglőrködni, s ettől válnak félelmetes vállalkozókká, menedzserekké.

Megkülönböztető diagnózis

Az ENFJ – Tanítók – definíció szerint – J-k, akikkel a szervezettséget és döntésképességet társítjuk. De nem hasonlítanak az SJ – Gondviselőkre vagy NTJ – Szervezőkre sem a környezetük megszervezésében, sem az esetenkénti makacsságban.

A személyközi kapcsolatokban szervezettek, de például az irodájuk lehet rendetlen is.

Az emberekről és az indítékokról a következtetéseiket (melyekre az Érzésük segítségével jutnak) sokkal gyorsabban levonják, és ezek sokkal rugalmasabbak, mint amit a INFP Gyógyítók vagy a ENFP Bajnokok megfogalmaznak.

Az ENFJ – Tanítók ismerik és elismerik az embereket. Mint a legtöbb NF – Idealista (és az Érzők általában), hajlamosak elhanyagolni magukat és saját szükségleteiket mások szükségletei miatt.

Vékonyabb pszichológiai határaik vannak, mint a legtöbbeknek. S kevésbé érzékeny emberek könnyen megsérthetik vagy kihasználhatják őket. S pont ezért gyakran többet vállalnak fel mások terheiből, mint amennyit elbírnak.

Védjegyük: “Az elsőkből lesznek az utolsók.”

Ami az ENFJ – Tanítók nyitott ajtó politikájára utal.

Egy ENFJ – Tanító kollégám mindig behív az irodájába, tekintet nélkül a saját körülményeire. Ha másvalaki jön az ajtóhoz, megengedi neki, hogy félbeszakítsa a beszélgetésünket a saját kívánságával. Míg arról a kívánságról beszélnek, megszólal a telefon, és ő felveszi. Mások beugranak egy “rövid kérdéssel”.

Végül felkelek, bemegyek az irodámba, és a telefon hívásvárakoztatás funkcióját használom. Amikor leteszi, már én élvezem az osztatlan figyelmét!


Az ENFJ – Tanító Stresszes helyzetben:

  • Úgy gondolja, hogy nem bíznak benne, alulértékelik
  • Úgy találja, hogy túl sok demagóg nézethez kell alkalmazkodnia, amit ízléstelennek talál
  • Hajlamos önkritikusabb lenni
  • Erősebben figyel a hitelességre és arra, hogy őszinte legyen magához
  • Érzékenynek és értéktelennek érezheti magát, azt érzi, hogy képtelen megoldani a problémákat
  • Tiltakozik, kirohan az összes követelmény ellen, amit vele szemben támasztanak

Stresszkezelési stratégiák ENFJ tanítók számára:

  • Találjon olyan támogató csoportot, akikkel beszélgethet a frusztrációiról
  • Engedje meg magának, hogy a legmélyebb érzéseit és aggodalmait megossza azokkal a barátaival, akikben bízik
  • Térjen vissza az alapvető értékekhez, és azok alapján állítson fel világos prioritást
  • Írjon naplót az érzéseiről, és találjon valakit, akinek megmutathatja írásait.

Forrás:

http://typelogic.com/enfj.html
http://www.anima-racio.hu/pdf/Szemelyiseg_es_stressz.pdf

Címke , , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

  • A ENFJ – „Tanítók” további jellemzői

    • Az ENFJ Tanítók pszichológiai jellemzése

      ENFJ – “Tanítók” Jung-i funkcióinak preferencia sorrendje: Domináns: (Fe) Extravertált Érzés Kiegészítő: (Ni) Introvertált Intuíció Harmadlagos: (Se) Extravertált Érzékelés Alárendelt: (Ti) Introvertált Gondolkodás Az ENFJ tanítók extravertált Érzése (Fe) Az Extravertált Érzés szabályozza az ENFJ Tanárok lelkét. E racionális funkció uralma okozza, hogy ezek az emberek hajlamosak az emberekkel kapcsolatos Részletek —>

    • ENFJ Tanítók magánélete

      Az ENFJ tanítók erősségei egy kapcsolatban: Jó verbális kommunikációs készségek Nagyon jól felismeri az emberek gondolatait és motivációit Inspirálja a többieket, kihozza mindenkiből a legtöbbet Szenvedélyes Szórakoztató vele lenni: jó humora van, energikus, drámai, optimista Jól kezeli a pénzt Képes továbbállni, ha egy szerelmi kapcsolatnak vége van, bár hajlamos önmagát Részletek —>

    • ENFJ Tanítók munkája

      Az Idealisták közül a „Tanár” (ENFJ) típus a leginkább vezető szerepre termett a magánszektorban vagy akár a közszférában. Vonzódnak az oktatás vagy a szociális szolgáltatás területéhez, ami lehet például főiskolai vagy középiskolai tanári pálya, szociális munka vagy nonprofit szervezet igazgatása. Az üzleti életben gyakran lehetnek trénerek, üzletvezetők, vagy adminisztratív igazgatók. Részletek —>